Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 04.05.2022 A A A
Galerie Mazowieckiego Instytutu Kultury zapraszają na nowe wystawy
Redakcja
Źródło: Mazowiecki Instytut Kultury

Już 5 maja odbędzie się wernisaż wystawy „Transylwania i inne obrazy" Jarosława Wójcika w Galerii XX1. Zaledwie dwa tygodnie później w tym samym miejscu, ten sam autor, podczas Nocy Muzeów, otworzy kolejną wystawę „Ludzie". Galeria „Foksal" także zaprasza na dwie wystawy. TRANS - LINE Lindy Lach dwudniową odsłonę artystki podczas Nocy Muzeów, czyli 14 i 15 maja. Zaledwie tydzień później 21 maja rozpocznie się Total Fucking Darkness Wojciech Puś, Jerzy Tabor. Galeria „Test" natomiast na "Wspomnienie o DOROCIE GRYNCZEL (1950–2018)". Początek 14 maja.


GALERIA XX1
Transylwania i inne obrazyJarosław Wójcik
GALERIA XX1, Al. Jana Pawła II 36, Warszawa

Wernisaż: 05.05.2022 (czwartek), godz. 17:00-20.00

Wystawa: 5 maja – 14 maja 2022

 

Najnowsza wystawa Jarosława Wójcika „Transylwania", to prezentacja najnowszego cyklu prac inspirowanego podróżą po legendarnej krainie przez rumuńskie Karpaty. Autor interpretuje swoje doświadczenia związane z podróżą oraz swoje rozważania nad recepcją podróży w cyklu prac olejnych wykonanych na niestandardowych wielokątnych formatach, trójkątach, rombach wielobokach. Do każdego obrazu Wójcik przygotowuje własnoręcznie profilowane ramy. Praca nad ideą obrazu rozpoczyna się na etapie projektu: formatu, wielkości obrazu, wyszukaniu najbardziej odpowiedniego, niestandardowego kształtu płótna. Na tak przygotowanym podłożu Wójcik dokonuje retrospekcji wrażeń i przemyśleń związanych z podróżą, przemieszczaniem się w przestrzeni. Ogólniej - z refleksją ontologiczną nad czasem i przestrzenią osobistą. Druga część wystawy też ma charakter autorskiego komentarza. Jarosław Wójcik po dwóch tygodniach ekspozycji „Transylwanii", na Noc Muzeów przeorganizuje ekspozycję zmieniając wymowę wystawy zatytułowanej „Ludzie".

 

LUDZIE

Jarosław Wójcik

GALERIA XX1, Al. Jana Pawła II 36, Warszawa

Noc Muzeów: 14 maja 2022 r. (sobota) 19:00 - 22:00

Wystawa: 14 maja – 3 czerwca 2022

 

Jarosław Wójcik po dwóch tygodniach ekspozycji „Transylwanii", na Noc Muzeów przeorganizuje ekspozycję zmieniając wymowę wystawy zatytułowanej „Ludzie". Ten zabieg zamiany kilku obrazów zmienia narracją wystawy. Całość nowej prezentacji nawiązuje do aktualnej sytuacji w naszej części Europy. Odnosi się do problemu uchodźców, imigrantów, czy szerzej OBCYCH. - Zawsze fascynowało mnie to co zewnętrzne i to co ukryte. Powierzchnia rzeczywistości jest zaborczym zmysłowym pozorem, w którym doszukujemy się prawdy. Pod nią kryje się to, czego nie jesteśmy skłonni oczekiwać... Maski „filtrują" rzeczywistość, za obcymi wizerunkami imigrantów kryją się nasze twarze. Rzeczywistość „masek" tworzy magiczne lustro, w którym niekiedy z trudem dostrzegamy własny los. Sztuka bywa kluczem do ukrytej za nimi rzeczywistości - mówi artysta.

 

Jarosław WójcikStudia w latach 1978-1983 na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Krakowie pod kierunkiem profesorów: Jacka Sienickiego, Tadeusza Brzozowskiego i Jerzego Nowosielskiego. Dyplom z wyróżnieniem w 1983 roku, w pracowni profesora Jacka Sienickiego. W latach od 1984 do 1990 asystent na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendia Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1984 -1985 i 1990. W 1990 współpraca z agentem Victorem Snyderem w Filadelfii USA. W okresie 1991 – 1993 pracuje w przedstawicielstwie Walt Disney Company w Polsce (EIS-POL Ltd). W latach 1999 – 2010 jest grafikiem w korporacjach: Bong Polska, Paxar Polska i Avery Dennison R.I.S. Polska. Tworzy malarstwo, rysunek, grafikę cyfrową, a także zajmuje się pracą dydaktyczną.

 

GALERIA Test
Wspomnienie o DOROCIE GRYNCZEL (1950–2018)

GALERIA Test, ul. Marszałkowska 34/50, Warszawa

Wernisaż: 14.05.2022 (sobota), godz. 19:00

Wystawa: 14 maja – 15 czerwca 2022

 

Dorota Grynczel z całą pewnością należała do grona najwybitniejszych twórców działających w Polsce. Uprawiała malarstwo, tkaninę artystyczną i rysunek. Jej talent poparty był niezwykłą pracowitością i perfekcyjnym warsztatem, a nieprzeciętna wrażliwość i konsekwentne poszukiwanie własnej formuły dla wyrażenia twórczych przemyśleń sprawiły, iż w każdej ze wspomnianych dziedzin wypracowała własny, niepowtarzalny język artystycznej wypowiedzi. Zostawiła po sobie ponad 2600 dzieł – tkanin, prac malarstwa olejnego i akwarel, z których maleńką, ale jakże piękną cząstkę pragniemy zaprezentować Państwu na wystawie w Galerii Test. Pojawią się dzieła, z których część nie była jeszcze nigdy prezentowana publiczności. Ekspozycja prac oraz film w cyklu Portret Artysty, będą pretekstem do wspomnienia znakomitej Artystki, wychowawcy młodych adeptów sztuki, a może przede wszystkim – dobrego, wrażliwego, mądrego i życzliwego Człowieka. Tym razem, zanim odbędzie się premiera internetowa filmu, w którym rodzina, przyjaciele i znajomi wspominają Dorotę Grynczel (środa, 18 maja, godz. 19.00), wcześniej będzie on pokazywany podczas Nocy Muzeów 2022 na monitorze w Galerii Test.

 

Dorota Grynczel urodziła się w 1950 roku w Jacowlanach na Podlasiu, zmarła 30 stycznia 2018 roku w Warszawie. Ukończyła stołeczną Akademię Sztuk Pięknych. Dyplom z Wyróżnieniem otrzymała w 1977 roku w Pracowniach profesorów: Jana Tarasina oraz Wojciecha Sadleya. Zajmowała się tkaniną unikatową, malarstwem sztalugowym, rysunkiem. Była stypendystką The Pollock-Krasner Fundation w Nowym Jorku (1992) oraz Fundacji Kultury i Fundacji Batorego w Warszawie (1993). Nagrody: Ministra Kultury i Sztuki (1976); Srebrny Klocek na 7. Międzynarodowym Biennale w Brukseli (1996); Brązowy Medal na 9. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi (1998); Wyróżnienie na 4. i II Nagroda na 5. Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego w Lubaczowie (2002, 2005); Brązowy Medal na 6. Międzynarodowym Biennale Tkaniny – Z Lozanny do Pekinu – w Zhenhzhou w Chinach (2010); Wyróżnienie oraz Nagroda ZPAP na 14. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi (2013). Dorota Grynczel zorganizowała około 30 wystaw indywidualnych w kraju (Warszawa, Sokołów Podlaski, Chełm, Zamość, Radom, Łódź, Jabłonna) i za granicą, głównie w Niemczech. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych w Polsce i poza jej granicami. Prace artystki znajdują się w zbiorach muzealnych w Polsce, Niemczech i na Węgrzech oraz w kolekcjach prywatnych. Dorota Grynczel była nie tylko cenioną Artystką, ale także niezastąpionym nauczycielem akademickim. Otrzymała liczne nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i społecznej. Była pierwszą w historii kobietą, która została dziekanem Wydziału Malarstwa na ASP w Warszawie, w latach 2012–2016.

 

GALERIA Foksal
TRANS - LINELinda Lach

GALERIA Foksal, ul. Foksal ¼, Warszawa

Dwudniowa wystawa: 14.05.2022 (sobota), godz. 18:00-24:00 i 15.05.2022 (niedziela), godz. 15:00-20:00

 

Program TRANS - LINE jako konstrukt jest rodzajem zbiornika, w którym rysuje się szczególny rodzaj interakcji pomiędzy medium (jakim jest program), a jego użytkownikiem. Celem działań w galerii jest przedstawienie potencjalnym użytkownikom programu i zwrócenie uwagi na tzw. perfekcyjny obraz jednostki i kształtowane w społeczeństwie przeświadczenie, że prędzej czy później jest możliwe, aby zmienić się z pomocą nowych technologii.Linda Lach (ur. 1995) w Warszawie. Studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Poszukuje nowych sposobów wizualizacji gromadzonych przez siebie danych, np. szkicuje wykresy na podstawie algorytmów. Interesuje ją powtarzalność i relacje człowieka z cyfrowym światem. W danych poszukuje odpowiedzi na pytania o pamięć i tożsamość w świecie fałszywej ewolucji. Pozyskane dane przetwarza poprzez zapętlanie i dzielenie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

 

Total Fucking Darkness

Wojciech Puś, Jerzy Tabor

Otwarcie: 21.05.2022 (sobota) 14:00-20:00

Czas trwania: 23 maja – 10 czerwca 2022

 

Tytuł projektu artyści Wojciech Puś i Jerzy Tabor zaczerpnęli z tytułu albumu wydanego w 1993 r. przez brytyjski zespół metalowy Cradle of Filth. I choć niesie on pesymistyczne poczucie całkowitego przytłoczenia bezsensem rzeczywistości, to artyści proponują ucieczkę w przestrzeń mającą przynieść wytchnienie przez zanurzenie się w światło, animację i dźwięk. „Projekt Total Fucking Darkness jest uwolnieniem marzenia o przestrzeni spokoju i wrażliwości. Nie jest to wystawa, nie jest to praca. Tworzymy miejsce, w którym możesz powrócić do tego, za czym tęsknisz."

 

Wojciech Puś w swoich pracach łączy estetykę eksperymentalnego filmu z elementami instalacji świetlnej i projekcji wideo, nadając im kinematograficzny charakter. Jego realizacje mają charakter instalacji przestrzennych, w których wykorzystuje ruchomy obraz, specyficzne rozwiązania świetlne i ścieżki dźwiękowe (często w formie winyli). Jego najnowsze realizacje to: serial "Queer Landscapes" (premiera na festiwalu Rencontres Internationales Paris/Berlin w Luwrze i Haus der Kulturen der Welt w Berlinie), "Nonrecognition" (razem z Patem Dudkiem i Jerzym Taborem) - (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), „Endless - Music for Performers" - zapis improwizacji muzycznych wydanych przez Bocian Records, oraz seria kinematograficznych performansów: „Endless: Day as Days / Night as Nights" i „Wiatr nas łączy" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, kuratorowanych przez Natalię Sielewicz i Paula B. Preciado. W 2018 roku, w ramach wystawy kuratorowanej przez Katarzynę Krysiak, Galeria Foksal wydała jego książkę artystyczną „Endless | The Diary" - mozaikowy zapis rzeczywistych i wyobrażonych wydarzeń z procesu realizacji filmu „Endless", który artysta sytuuje w kategorii queerowej abstrakcji, rozciągającej doświadczenie szeroko rozumianej tranzycji na najbardziej uniwersalne, egzystencjalne doznanie jednostki. Publikacja była prezentowana m.in. w Benaki Museum (Ateny), oraz w Aperto Raum / Erika Hoffmann Sammlung (Berlin).

 

Jerzy Tabor - animator, absolwent studiów antropologicznych w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Animacji i efektów specjalnych w Szkole Filmowej w Łodzi - wystawa dyplomowa w Signum Foundation Gallery (2022). Jego prace były prezentowane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (film „Nonrecognition" w ramach wystawy online „MSN Home Office. Intymność jako tekst" kuratorka: Natalia Sielewicz, 2020), Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego / oddział Muzeum Narodowego w Warszawie (instalacja świetlna/animacja „Pocałunek" w ramach koncertu „W brzask" kuratorki: Ania Miczko i Krzysztof Bagiński, 2021), na Fotofestiwalu w Łodzi (esej w publikacji „Bezkres" i seria prac na jedwabiu w ramach przestrzeni „Bezkres" na wystawie „Re:Inkarnacja" kurator: Józef Robakowski, 2021). Prace plastyczne artysty były publikowane m.in. w wydawnictwie „Wormhole" (Kunstakademie Düsseldorf, 2020), „Bezkres" (Fotofestiwal / PWSFTViT w Łodzi, 2021) oraz jako seria unikalnych okładek albumu muzycznego „Nonrecognition". Jest twórcą animacji i projekcji do przedstawień w Starym Teatrze w Krakowie. Twórca autorskich interwencji animacyjnych i efektów wizualnych w filmie „Endless" i serialu „Queer Landscapes" (reż. Wojciech Puś, premiera w Musée du Louvre, Paryż i Haus der Kulturen der Welt, Berlin w ramach festiwalu Rencontres Internationales, 2021).

 

Źródło: Mazowiecki Instytut Kultury

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
„Złote runo – sztuka Gruzji”
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w ...
New York, New York - poczuj się jak w amerykańskiej stolicy sztuki w sercu Warszawy
American dream może się spełnić? Historie polskich artystów ...
"Wyprawa przez Lemmenjoki – największy park narodowy Europy"
Muzeum Podróżników im Tony‘go Halika, oddział Muzeum Okręgowego ...
Zaskakujące arte-fakty jednego z największych dzieł sztuki na świecie
Arcydzieło światowej sztuki, jedno z najwspanialszych dzieł ...